maandag 17 februari 2014

Maria...

Ergens in het begin van mijn blog-carrière stond er op de achtergrond van een foto een Mariabeeld.
Maria zonder handen...
Ik zei toen dat daar een bijzonder verhaal bij was en dat ik dat nog eens zou vertellen. Bij deze:
We waren in Frankrijk bij onze vrienden en toen gingen we op een ochtend naar een vide-grenier (rommelmarkt).


Op een gegeven moment kwamen we bij een bejaard stel, ze verkochten mooie oude spullen.
Ik had daar een aantal spullen gekocht voor mezelf en voor de verkoop. Toen we weg wilden gaan riep de dame me terug en pakte het Mariabeeld en gaf het aan mij. Ze vertelde dat het nog van haar moeder was geweest en dat ze niet wist hoe de het kon dat ze geen handen meer had. Niemand wilde het kopen en zij kon het zelf niet weggooien omdat het van haar moeder was geweest.


Ze zei; wil jij het voor me weggooien of meenemen naar Nederland? Ik zei; ik wil haar wel meenemen maar weggooien dat kan en wil ik niet. Ik neem haar mee naar Nederland en ze krijgt een mooi plaatsje in de vensterbank. (Nog even hoopten we op een wonder, dat we de volgende dag beneden zouden komen en dat ze handen zou hebben, maar helaas....;-) En daar staat ze dan, al 2 jaar te pronken in de vensterbank;


En weggooien? Nee dat zal ik nooit doen. Dus zie je over 30 jaar iemand op een rommelmarkt staan met een Mariabeeld zonder handen? Wie weet vraag ik je dan wel haar weg te gooien......


7 opmerkingen:

  1. Wat een bijzonder verhaal, Esther! Dat krijg je toch niet over je hart om dat weg te gooien.
    Die mevrouw heeft vast iets in je gezien dat je er voor zou gaan zorgen.
    Ze past mooi bij je kleuren.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je verhaal is zo mooi geschreven dat we allemaal begrijpen dat je deze natuurlijk nooit zomaar weg gaat doen, wat bijzonder zeg, bij jou heeft het een goed plekje gekregen en ja over 30 jaar:) wie weet....

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Esther, thank you so much for sharing such a special story! She is lovely with or without hands and if I am any judge of character, this elderly lady just knew you would understand its meaning even without knowing the whole story (and after all, that's the best part is it not?)
    Hugs to Pippa,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel bijzonder. Het is toch ook zonde om het weg te gooien, kan je het niet laten restaureren want het is echt prachtig. Wie weet wat de waarde dan is. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig verhaal. Natuurlijk gooi je zoiets niet weg, al was het alleen maar omdat het zo veel voor die vrouw betekende. En ze is ook gewoon heel erg mooi, ook zonder handen.
    Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi verhaal. Nee, zoiets gooi je niet weg.
    Dat bewaar je gewoon. Groetjes, Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hej Esther, wat een ontzettend mooi Mariabeeldje! Zo bijzonder, vooral door het verhaal erachter.
    En zo mooi bij al je blauwe spulletjes en ik ben ook jaloers op je mooie primula :-).
    Hier in Zweden is het moeilijk om nu al zulke planten te vinden. In het zuiden geen probleem, maar boven het midden is het moeilijk en als het er is dan is het schreeuwend duur.
    Ik ga ook bij jou lezen!
    Groetjes,
    Gonny

    BeantwoordenVerwijderen